به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، سید حسن موسوی چلک در مورد راه انداری اورژانس اجتماعی در مدارس گفت: با توجه به اتفاقاتی که چندی قبل برای دانش آموزان یکی از مدارس رخ داد، مسئله وجود آسیبهای اجتماعی در آموزش و پرورش برای خانوادهها و مسئولان و اندیشیدن راه چاره ای برای کاهش آسیب در مدارس جدی تر شد و در همین راستا برخی از مسئولان به فکر راه اندازی اورژانس اجتماعی در آموزش و پرورش افتادند، این در حالی است که این وزارتخانه اورژانس نمیخواهد و نباید یک اتفاق را به کل مدارس جامعه تعمیم داد.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بهترین بستر برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ارتقای سلامت روان است، گفت: ارتباط دانش آموزان و خانوادههای آنها با مدرسه، ارتباط اولیا با معلمان و خود دانش آموزان با هم سه ضلعی هستند که با ارتباط موثر و مستمر میتوانند نقش مهمیدر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی داشته باشند و خانوادهها با اطمینان فرزند خود را به مدرسه ببرند، چرا که مدرسه سالم ترین محیط است.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی گفت: در سیاستهای آموزش و پرورش به افزایش مهارتهای اجتماعی و پیشگیری تاکید شده اما نسبت دادن این محیط اجتماعی تاثیرگذار به یک محیط آسیب زا و تدوین برنامههای غیرکارشناسی برای مداخله در آسیبهای این وزارتخانه جفا در حق آموزش و پرورش است.
چلک تصریح کرد: اینکه بخواهیم در آموزش و پرورش اورژانس اجتماعی راه بیندازیم تایید کانون آسیب خیز بودن مدارس و آموزش و پرورش است که امری اشتباه است و افرادی که این برنامهها را دنبال میکنند به فکر تخریب آموزش و پرورش هستند.
وی گفت: به جای اورژانس اجتماعی باید واحد مددکاری اجتماعی را در مدارس کشور راه اندازی کنیم تا مددکار با پیشگیری هم در نیازسنجی و هم در شناسایی دانش آموزان در معرض آسیب و آسیب دیده و هم بهره گیری از ظرفیت منابع اجتماعی در بیرون آموزش و پرورش برای حمایت از دانش آموزان در معرض آسیب و آسیب دیده اقدام کند و موثر باشد.
چلک با اشاره به اینکه شناسایی ظرفیتها و استفاده از آنها در مدارس باید مورد تاکید قرار بگیرد، گفت: آموزش و پرورش در طول این چند سال یک مددکار اجتماعی جذب نکرده است و رویکرد اجتماعی در آن نهادینه نشده است.
به گفته وی، ظرفیت آموزش و پرورش هزاران بیشتر از چیزی است که امروز کار میکنند و ای کاش معاونت اجتماعی در آن شکل میگرفت تا بتوانند تربیت و سواد اجتماعی را در میان دانش آموزان شکل دهند.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش به یک نوسازی نیاز دارد. نوسازی سازمانی و محتوایی و در حوزه برنامه ریزی تا بتوانند برای بالا بردن مهارتهای دانش آموزان به جامعه پذیری برسند و در جهت بالا بردن سواد اجتماعی نقش موثری ایفا کنند و این موضوعات مستلزم این است که تفکر اجتماعی را در این حوزه تقویت کنند.(مهر)
نظر شما